304L

استیل 304L

(فولاد ضد زنگ ، استیل نگیر)

نام های دیگر :

نامگذاری ۳۰۴L برای این فولاد زنگ نزن طبق دستورالعمل نامگذاری AISI/SAE بوده و استانداردهای ASTM نیز از همین نام استفاده می کنند. در سیستم UNS از کد S30403 برای این فولاد استفاده می شود و معادل آن در استانداردهای اروپایی DIN EN، فولاد ۱٫۴۳۰۶ یا ۱٫۴۳۰۷ است.

به منظور برطرف ساختن ضعف فولادهای ۳۰۴ یک گرید آلیاژی به نام ۳۰۴L توسعه پیدا کرده است. این آلیاژ نسبت به فولاد ۳۰۴ حساسیت کمتری نسبت به خوردگی بین دانه ای دارد.

آلیاژ ۳۰۴L یک فولاد زنگ نزن آستنیتی کروم نیکل دار است که نسبت به فولاد زنگ نزن ۳۰۴ مقدار کربن کمتری در ترکیب شیمیایی خود دارد. فولادهای ۳۰۴ حدود ۰٫۰۸ درصد کربن دارند، در حالی که فولادهای ۳۰۴L حدود ۰٫۰۳ درصد کربن دارند.

برای فهمیدن دلیل کاهش حساسیت فولاد ۳۰۴L نسبت به خوردگی بین دانه ای بهتر است ابتدا با مکانیسم حساس شدن و خوردگی بین دانه ای در فولادهای زنگ نزن آستنیتی آشنا شویم.

اگر فولادهای زنگ نزن آستنیتی در محدوده دمایی ۸۵۰-۴۸۰ درجه سانتیگراد به آهستگی سرد شود، زمان کافی برای تشکیل و ترسیب کاربیدهای کروم در ساختار آلیاژ مهیا می شود، با تشکیل کاربیدهای کروم، مرزدانه های آستنیت از کروم فقیر می شود و مقدار کروم در این نواحی به کمتر از مقدار لازم برای زنگ نزن شدن فولاد می رسد، در نتیجه مقاومت به خوردگی فولاد افت می کند و آلیاژ به حمله موضعی در محیط های خورنده حساس می شود.

با این توضیحات، بهتر می توان دلیل مقاومت بیشتر فولاد زنگ نزن ۳۰۴L به خوردگی بین دانه ای را فهمید. مقدار کربن کمتر در ترکیب این فولادها باعث می شود تا علیرغم قرارگیری فولاد در ناحیه حساس شدن، کربن کمتری در دسترس کروم برای تشکیل کاربید کروم قرار بگیرد. در نتیجه مرزدانه های آستنیت از کروم تخلیه نشده و مقاومت به خوردگی آلیاژ کاهش نمی یابد.

ترکیب عناصر آلیاژی در فولاد زنگ نزن ۳۰۴L به نحوی است که میکرو ساختار آن در دمای محیط شامل آستنیت است. بنابراین استحکام و سختی این فولادها را نمی توان با عملیات حرارتی افزایش داد و قابلیت سخت شدن یا تبدیل آستنیت به مارتنزیت در آن ها فقط از طریق کار مکانیکی ممکن است.

این فولاد مقاومت به خزش و استحکام کششی مناسبی در دماهای بالا و استحکام و چقرمگی بسیار خوبی در دماهای پایین دارد.

استیل 304L مناسب برای تولید سینک ظرفشویی، ظروف و انواع لوازم آشپزخانه، لوله و اتصالات زنگ نزن و ظروف و مخازن مربوط به صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با 66390505 تماس بگیرید

مشاوران ما با افتخار همیشه در کنار شما مشتریان عزیز خواهند بود.